lördag 1 december 2012

litterär adventskalender, lucka 1

Idag är det den första december. I år innebär det bland annat att jag har fått ta på mig ansvaret att föra en adventskalender. Israel har bragt fram detta beslut.

Min adventskalender heter "litterär adventskalender" och är en uppföljare på den litterära nyårskalendern från förra året. Som en påminnelse hade inläggen i den litterära nyårskalendern följande format:


A1: Författare, Titel
A2: Citat från bok. Varje citat kommer bestå av det längsta stycket från respektive boks mittuppslag.
A3: Mina tankar och förväntningar om boken och citatet.

B1: Mitt humör under tillfället jag skriver det aktuella inlägget.
B2: Ett stycke nyskriven prosa inspirerad av citatet i del A2, som ungefär motsvarar A2 i längd.


Böckerna som valdes ut var böcker som jag ville läsa under det kommande året (det vill säga 2012). Därmed kopplingen till nyårsfirandet. Samma logik gäller för årets adventskalender, med två skillnader: 1) nedräkningen går till julafton och 2) i den mån jag inte orkar/hinner skriva egna inlägg tar jag mig friheten att länka till/skriva om tocket som kan falla in under taxonomin "litterärt". Just så. Min ambition är dock att både skriva samt söka upp och redovisa böcker jag vill läsa, då det ger ett bokslut för läsandet och skrivandet för året som gått, särskilt då det blir det andra året i rad som jag gör detta. Gästskribenter kommer få utrymme.

Som första lucka tänkte jag därför snabbt redovisa vilka böcker som var med i nyårskalendern förra året och vilka av dem som jag faktiskt sedan läste.


Litterär nyårskalender 2011:

Lucka 10: Steve Sem-Sandberg, De fattiga i Łódź
Lucka 9: Herman Hesse, Stäppvargen
Lucka 8: Stephen Hawking, A Brief History of Time
Lucka 7: Roberto Bolaño, 2666
Lucka 6: Lotta Lotass, Aerodynamiska tal
Lucka 5: Ryszard Kapuściński, Imperiet
Lucka 4: Siri Hustvedt, The Summer Without Men
Lucka 3: Karl Palmås, Prometheus eller Narcissus? Entreprenören som samhällsomvälvare
Lucka 2: Kate Beaton, Hark! A Vagrant
Lucka 1: Nikolaj Gogol, Döda själar


Av dessa tio läste jag sedan "A Brief History of Time" (fascinerande men bitvis väl opedagogisk), "Aerodynamiska tal" (utmärkt men hade vunnit på att spreta mindre), "The Summer Without Men" (okej, men gav inget bestående intryck) samt delar av "Prometheus eller Narcissus" (verkar intressant) och "Hark! A Vagrant" (väldigt rolig). Inget strålande utfall enbart sett till nummer. Jag är åtminstone fortfarande intresserad av de titlar som förblivit olästa och kommer antagligen basera nya luckor på dem som en kännbar påminnelse till mig själv.

Mina fem bästa läsningar under 2012 har varit följande:

1. Nguyen Ngoc Tu, Fält utan slut
2. Jean Giono, Mannen som planterade träd
3. Lotta Lotass, Tredje flykthastigheten
4. Henrik Bromander, Smålands mörker
5. Émile Durkheim, Självmordet









Inga kommentarer: