fredag 28 december 2012

litterär adventskalender, lucka 19

I årets lucka 13 berättade jag att jag för första gången läst en kalenderbok innan kalendern kommit till ända. Nu har det dock skett igen, då jag precis läste ut "Blinda solrosor", årets lucka 6.

En recensent på goodreads formulerade det väl när han eller hon skrev att "Blinda solrosor" är skickligt skriven men saknar färg, vilket jag tycker stämmer bra. Jag ser inte det nödvändigtvis som något dåligt, det är mest ett konstaterande. Boken avhandlar krigsfasor under Franco-regimen och då är det egentligen passande att ämnesvalet har företräde. Den saknar färg ungefär som svartvita filmer saknar färg, skulle jag säga.

Detta var antagligen min sista bok för i år. Mer läsande i januari.

1 kommentar:

Kantor Wilhelmsson sa...

Gillar hur den här kalendern mer och mer har blivit som en spontan läsdagbok.

Du har en viss prestige att vinna om du blir med kalendern före blogemup (kalle har fortfarande inte skrivit sin bästa-text).