lördag 8 december 2012

litterär adventskalender, lucka 7

A1: Ngũgĩ wa Thiong'o, Om icke vetekornet

A2: "Snart skulle han få möta dem. Denna tanke tycktes gjuta kraft i hans trötta lemmar, och det märktes på hur han försökte gå fortare och fortare, så att hans snabba steg drog upp moln av damm. Gikonyo hade längtat efter den här stunden med stigande förtvivlan varje dag. Längtan hade varit outhärdlig de första dagarna av interneringen. Då hade internerna brukat sjunga trotsigt om nätterna och skrattat de vita hånfullt rätt i ansiktet. Några interner blev slagna. De blev alla noggrant förhörda av regeringstjänstemän, vilkas makt låg redan ideras mystiska benämning - Specialavdelning. Internerna hade kommit överens om att inte avslöja eden eller ge några detaljer om Mau Mau: hur skulle någon kunna yppa den sammansvetsande kraften hos Agikuyu i deras krav om afrikansk frihet? De utstod all ondska från de vita i tron att den, som uthärdade till slutet, skulle bära segerkransen."

A3: Denna titel köpte Anna till mig som bokfynd från antikvariatet vid stadsbiblioteket i Lund, innan det hann stänga igen. Ett slags bokslut i bildig och bokstavlig bemärkelse.


B1:  Jag önskar att mitt Casio-piano kunde 1) loopa inspelade stycken på obestämd tid och 2) tillåta att BPM på inspelade stycken kunde sänkas och höjas. Detta är funktioner jag ska hålla utkik efter. Just det, jag har antagligen öroninflammation. Kan vara värt att nämna.

B2: "Sådan var hanns innterliga värme, att den tycktes skänka ett sken över hela hans uppenbarelse. Den fick människor att liksom ty sig till honom, han hade en sådan dragningskraft. Louise sade till honom: jag brukar inte prata på det här viset med andra människor, men tillsammans med dig känns det som att jag är avslappnad och kan tillåtas vara mig själv. Jochen sade till honom: du har ett sätt att nå ut till människor som s¨vitt jag saknar motstycke i vårt lilla samhälle. Han lät sig inte bli synligt påverkad av dessa ord, men de utgjorde för en bekräftelse för honom att hans uppoffring var rättfärdigad. Spillda droppar var inte för intet. Firas sade till honom: om det är något du döljer så döljer du det väl."

1 kommentar:

Kantor Wilhelmsson sa...

Blogspots bokstavsverifiering ("visa att du inte är en robot") blir bara svårare och svårare. Jag snittar två felaktiga försök på varje bokstavsbild nu och sifferbilderna är ibland oläsliga.