fredag 2 november 2012

uppföljare

Originalitet och kreativitet är inte lukrativt. Uppföljare är lättare att producera och ger större intäkter. Nedan är en lista (ej svenska titlar) för de tio bäst säljande filmerna under 2011*. Filmer som är uppföljare eller del av franchise eller filmsvit är markerade med grönt. Filmer baserade på litteratur eller serier är markerade med blått. Övriga är omarkerade.


1 Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
2 Transformers: Dark of the Moon
3 Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides
4 The Twilight Saga: Breaking Dawn Part 1
5 Mission: Impossible - Ghost Protocol
6 Kung Fu Panda 2
7 Fast Five
8 The Hangover Part II
9 The Smurfs
10 Cars 2
11 Puss in Boots
12 Sherlock Holmes: A Game of Shadows
13 Rio
14 Rise of the Planet of the Apes 
15 Thor
16 The Adventures of Tintin
17 Captain America: The First Avenger
18 X-Men: First Class
19 Alvin and the Chipmunks: Chipwrecked
20 Real Steel


* Uppgifter från boxofficemojo.com.


Följande kan vi notera:
  • Andelen filmer som är uppföljare eller tillhör en etablerad franchise är oöverkomligt stor. Den enda film som överhuvudtaget har nyhetsvärde är "Rio".
  • "Thor" och "Captain: America" skulle kunna ses som fristående filmer, men är samtidigt tydligt planerade att ingå i ett större Avengers-paket. Oavsett vilket bygger de båda på serieförlagor och saknar därmed nyhetsvärde av den anledningen.
  • Ett halvt undantagande skulle kunna göras för "Real Steel" som bygger på en sci-fi-novell från 1950-talet, men som i stor utsträckning verkar omarbetad och anpassad för en modern publik och dessutom inte har ett etablerat varumärke. Fortfarande baserad på litterär förlaga dock.
  • Majoriteten av filmerna är riktade mot barn och ungdomar.
Det mest framstående receptet för framgång under 2011 var att producera uppföljare riktade till barn och ungdomar, eller att återanvända en filmserie som redan vunnit mark. Att skapa en ny titel från grunden var  risktagande och inte vad publiken var ute efter i vilket fall som helst. Varför ge publiken vad den inte vill ha? Det som efterfrågades var det som redan var bekant.

Eftersom lejonparten av filmåret 2012 är över skulle vi också kunna jämföra med årets filmer:


1 Marvel's The Avengers
2 The Dark Knight Rises
3 The Hunger Games
4 The Amazing Spider-Man
5 Brave
6 Ted
7 Madagascar 3
8 Dr. Seuss' The Lorax
9 MIB 3
10 Ice Age: Continental Drift
11 Snow White and the Huntsman
12 21 Jump Street
13 Hotel Transylvania
14 Prometheus
15 Safe House
16 The Vow
17 Taken 2
18 Magic Mike
19 The Bourne Legacy
20 Journey 2: The Mysterious Island


Följande kan vi notera:
  • Hittills 2012 har generellt haft mer säljande originalitet än 2011, men då var också 2011 onekligen extremt. Trenden är fortfarande oerhört tydlig. Hittills har sex av tjugo filmer på topp 20-listan nyhetsvärde, varav två är animerade. Liksom under 2011 är det en animerad film som är den av dem som når högst upp. 
  • "The Amazing Spider Man" gör konststycket att omlansera en franchise vars senaste del ("Spider-Man 3") bara är fem år gammal, men når trots detta ändå upp till plats fyra på listan. Det borde båda gott för nya filmer med exempelvis Hulken och Fantastiska Fyran. Marknaden vägrar låta sig mättas, vilket förkortar regenerationscykeln.
  • "Skyfall" visas fortfarande på bio men har goda chanser för att vara en av fem bäst säljande filmerna när året är slut (och knuffar således ut "Journey 2"). "Skyfall" är givetvis också den del av en etabliserad franchise.

Avslutningsvis, topp 20 bäst säljande filmer alla tider:

1 Avatar
2 Titanic
3 Marvel's The Avengers
4 Harry Potter and the Deathly Hallows Part 2
5 Transformers: Dark of the Moon
6 The Lord of the Rings: The Return of the King
7 The Dark Knight Rises
8 Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest 
9 Toy Story 3
10 Pirates of the Caribbean: On Stranger Tides
11 Star Wars: Episode I - The Phantom Menace
12 Alice in Wonderland
13 The Dark Knight
14 Harry Potter and the Sorcerer's Stone
15 Pirates of the Caribbean: At World's End
16 Harry Potter and the Deathly Hallows Part 1
17 The Lion King
18 Harry Potter and the Order of the Phoenix
19 Harry Potter and the Half-Blood Prince
20 The Lord of the Rings: The Two Towers 


 Följande kan vi notera:
  • Inte bara har James Cameron regisserat både den bäst och näst bäst säljande filmen alla tider, han har även skrivit dem. Det räcker med en snabb överblick på den totala listan för att se att detta är fullständigt unikt gentemot konkurrensen.
  • En fjärdedel av listan utgörs av Harry Potter-filmer. Hälften av listan utgörs av Harry Potter-, Sagan om ringen- och Pirates of the Caribbean-filmer.
  • De äldsta filmerna är från 1990-talet men den klara majoriteten (85%) är från år från 2000 och framåt. 

Det är klart och tydligt att filmers potential för framgång i rådande Zeitgeist mångfaldigas om de är 1) nya, 2) är uppföljare eller tillhör etaablerad franchise och 3) främst riktas mot ungdomar och/eller unga vuxna. Därmed följer att nya framgångsrika filmer med nyhetsvärde sannolikt får uppföljare, gärna två stycken som för att bilda ett trilogipaket.

De kommande åren kommer åtminstone att utmärkas av Star Wars 7-9, Hobbit 1-3, Avengers 2, Thor 2, Iron Man 3, Captain America 2, Avatar 2-3, Hunger Games 2-3 och sannolikt också Transformers 4. Samtliga är praktiskt taget givna bästsäljare. Ett par av dem kommer säkert komma in på listan över tidernas tjugo bäst säljande filmer. Trenden kommer med andra ord att hålla i sig åtminstone de kommande fyra-fem åren. Frågan är hur länge marknaden håller sig nöjd med uppföljare. "The Amazing Spider-Man" visade visserligen att det går bra att starta om en filmserie utan andrum, men visade samtidigt på en viss desperation. Skulle en handfull filmserier (koncentrerade till fyra-fem filmbolag) kunna sättas i loop på obestämd tid och återupptäckas om och om igen av nya generationer?

Min avrundande slutsats är följande: på kort sikt vore det mest lämpligt att bara betala för filmer och tv-serier med nyhetsvärde, små som stora. Liksom det är mer lämpligt att köpa ekologiskt framför icke-ekologiskt, antar jag, utan att egentligen veta så mycket om ekologiska produkter. Hur som helst, inspiration och nya idéer borde stödjas mer än säkra kort.



2 kommentarer:

Kantor Wilhelmsson sa...

Haha, jag gillar din koppling till ekologiska produkter. Nya idéer nyttigt för tankemiljön? Det skulle verkligen behövas fler bidrag till människor som vågade tänka nytt och udda. Men folk gillar stort och välbekant och grupptrycket för filmer som Skyfall (och spel som Skyrim) är väldigt starkt.

Den självfödande uppföljarcirkeln är inte så konstig, stor blir ju större. Biografmarknaden handlar knappast längre om att distribuera och visa film av olika sorter utan att erbjuda en massa påkostade spektakel, lite som ett nöjesfält. De som verkligen är intresserade av film letar någon annanstans.

Både i filmvärlden och kanske speciellt i spelvärlden, som jag läser mycket om, har klyftan mellan indieprodukter och stora miljonprojekt blivit allt större. Inom de största franchise-projekten råder det en helt sjuk pengacirkus, så till vida att ett spel kan behöva sälja 3 miljoner ex för att inte gå med förlust. Det som händer är att "lagom stora" filmer/spel (dvs. de som ändå behöver en del budget men inte kan sälja lika mycket som Transformers eller Grand Theft Auto) försvinner, medan billiga indieprojekt klarar sig allt bättre genom entusiastiska donationer eller kickstarter.

Det jag tror kommer hända är att indiescenen så småningom kommer bli det normala, där just kickstarter fångar upp vad "nördar" (=de nya trendsättarna) efterfrågar och tycker är coolt, och att detta kommer innebära allt större indieprojekt. Redan nu är det på väg ditåt, Braid kostade ju typ någon miljon. Man kan se att "nörd-auteurer" som Joss Whedon efterfrågas allt mer och jag tror att detta kommer gå in i film också, med en allt större influx av talang från tv-serier. Detta är åtminstone till en början en positiv utveckling, sen kommer det säkert spåra ur på något sätt eftersom alla gillar pengar alldeles för mycket.

marängteorin sa...

Spektakelfaktorn är oerhört viktig och minst lika avgörande som användandet av etablerade varumärken. Av de tjugo bäst säljande filmerna alla tider är samtliga animerade, fantasy eller science fiction, med ett undantag: Titanic. Men även Titanic har sin beskärda del av spektakel (inklusive dyr CGI), med fartyg som knäcks på mitten, bråd död, m.m.