lördag 15 december 2012

litterär adventskalender, lucka 12

A1: Junot Díaz, This is how you lose her

A2: "Talk about a total mystery. Wasn't like my brother had some incredible work ethic that needed exercising. The only job Rafa had ever had was pumping to the Old Bridge whitekids, and even on that front he'd been super chill. If he wanted to keep busy he could have gone back to that - it would have been easy, and I told him so. We still knew a lot of whitekids over in Cliffwood Beach and Laurence Harbor, a whole dirtbag clientele, but he wouldn't do it. What kind of legacy is that?"

A3: "The Brief and Wondrous Life of Oscar Wao" var bra, har sett fram emot ny bok. Språket känns väldigt karakteristiskt för Diaz.


B1: Skrattar förryckt. Tiden är knapp.

B2: "Ett ärr för gången då hon smällde igen dörren på mig. Ett andra ärr för gången då jag sprang ut ur lägenhetshuset och hon försökte träffa mig med mina egna ägodelar. Brödkniven gjorde jobbet, som projektil ävet iväghuttad. Jag utbrast i för mig otypiska kvidanden. Och du ska veta. Det gjorde hon också, för just då ångrade hon sig på en gång. Rent av hade hon till och med ångrat sig före eller samtidigt som hon stod där i fönstret och med långa armar sträckte sig efter det närmsta som fanns tillgängligt. Men, hon ångrade sig inte så djupt att hon inte gjorde om det igen en vecka senare."

1 kommentar:

Kantor Wilhelmsson sa...

Jag var inte SÅ förtjust i första Junot Diaz ändå, kändes som mycket stil och attityd och lite för lite som var bra på riktigt?