tisdag 19 augusti 2008

omställning

Hej världen eller vad som åtminstone ser ut som en värld när jag kisar.

Idag steg jag upp halv tio. Det är det tidigaste jag har åstadkommit på åtminstone sex veckor, antagligen mer. Det där extrajobbet (från vilket jag nu har sagt upp mig, uppsägningen bör vara arbetsgivarorganisationen till handa vid lunchtid, fjorton uppsägningsdagar härifrån är jag åter arbetssökande student) förstörde min rytm och det har tagit vissa ansträngningar för att göra en tillbakavändning.

Jag letade efter tips på nätet om att ställa tillbaka sin dygnsrytm. Jag hittade två. Det ena gick ut på att omställningar från vaken natt till vaken dag ska ske så snabt som möjligt, medan omställning från vaken dag till vaken natt kan ske i etapper. Det andra tipset gick ut på att jag skulle fasta i sexton timmar, för tydligen gör möss så när de ska byta dygnsrytm och det är inte fullt klarlagt ännu huruvida människor besitter samma förmåga eller ej. Den snabba omställningen gick i stöpet, jag somnade av misstag på soffan och gjorde förskjutningen ännu värre. Att fasta ligger inte i min natur, så det förslaget sållade bort sig självt.

Efter ett ha arbetat under helgen med att ställa om mig har jag nu landat på ett halvt varv. Jag vaknar där jag brukade lägga mig. Men tydligen är inte allting som det brukar, för mina drömmar handlar om att jag tappar mina tänder, vilket är en klassisk drömtydarsymbol för oro (jag drömde också att mitt 18-55-objektiv ruttnade och föll ihop som vått papper, antagligen ett förstärkningselement). Är jag orolig? Mina drömmar säger så. Imorgon har jag min tenta, efter det blir kanske drömmarna lite sötare.

Inga kommentarer: