torsdag 7 augusti 2008

den kliniska renheten

För några minuter sedan visade sig mina norrländska rötter på ett oväntat sätt. Jag fick en oerhört stark lust till ett varmt bad. Badet följdes av en dusch i en allt igenom trivsam och renande upplevelse. Här en praktisk genomgång för framtida referens:


1. Tappa upp varmt vatten så att det nästan når upp till bröstet. Jag har värmen på det varmaste läget i ungefär tre fjärdedelar av den totala mängden och på halvvarmt läge till resten. För främsta ångbadskänsla ska dörr vara stängd och draperier fördragna.

2. För ner kroppen långsamt. Det kommer att ta emot i början, men den anpassar sig snart.

3. Iaktta försiktighet: ångan kommer att driva vatten ur din kropp. Ha gärna dricksvatten till hands. Dra ur proppen om du känner yrsel.

4. Kroppen kommer så småningom att reagera på värmen och ångan. Endorfiner frigörs, vilket gör badet till en behaglig upplevelse. Porerna öppnar sig, vilket är praktiskt om man vill få bort smuts från ansikte och rygg. Kroppen kan med fördel skrubbas med borste eftersom det vid det här stadiet är enkelt att få bort den döda huden från det översta hudlagret.

5. Tappa ur vattnet. Medan vattnet dräneras kan du passa på att dricka lite. Känn efter så att du är i balans. Det är också praktiskt att raka sig, både för renhetskänslan och eftersom ångan gör rakningen extremt enkel.

6. När vattnet är dränerat, inta duschen. Ställ in duschvärmen på det allra kallaste. Ju större temperaturskillnad du får, desto mer kommer venerna och artärerna att svälla. Detta motverkar kärlsjukdomar. Jag misstänker att det har ungefär samma effekt som nitroglycerin, fast långsiktigt.

7. Tvåla och schamponera efter tycke. Var extra noggrann med följande områden: ljumskar, kön, armhålor och ansikte. Dessa delar är känsliga för bakterier. Jag själv är också extra noggrann med mina fötter, eftersom jag sätter en manlig stolthet i att ha rena fötter.

Inga kommentarer: