fredag 12 juni 2009

verkligheten är bara abstrakta färgsjok

Mina ordinarie glaSÖGON GICK sönder för ett par månader sen. I förrgår råkade jag bryta av bågarna på mina reservglasögon.

Jag lånar pengar av mamma för att reparera glasögonen och pasar på att skaffar starkare glas. Fram till dess är min sybn kraftigt nedsatt. Jag är närsynt, vilket förvisso innebär att bra saker är tydliga (mat, kaffekoppar, handhållna tv-spel och böcker) medan besvärliga saker är otydliga eller till och med otydbara (främlingar, detaljer i rummet, skyltar). Man kan säga att jag åtminstone har rätt form av synskada.

Jag lär förbli halvblind under resten av helgen och en bit in på nästa vecka. Det patetiska är att jag inte har supersinnen som kompenserar mitt synbortfall, för jag hör sämre än genomsnittet och mitt luktsinne är också dåligt

Det här är min pensionärshelg.

Inga kommentarer: