torsdag 19 mars 2009

på Österåker

"Johnny Cash på Österåker" finns på Spotify. Fin upptäckt, jag har velat höra den länge. Jag har sett den i skivaffärer och blivit nyfiken (främst för kuriositets- och kultvärdet, må medges), men den har alltid varit väldigt dyr och inte inbjudande till impulsköp.

Den verkar gå ganska mycket i linje med hans andra klassiska fängelseskivor, möjligtvis inte lika inspirerad (i ärlighetens namn, vad kan toppa att spela "San Quentin" San Quentin?). Men några detaljer är ändå intressanta. Framförallt gör Johnny en anpassad version av San Quentin, "Österåker":

Österåker, you've been living hell to me.
You've guarded me since 1963.
I've seen 'em come and go and I've seen 'em die
and long ago I stopped asking why.
Österåker, what do you think you do.
Do you think I'll be different when you're through.

You bend my heart and mind and you warp my soul
and your stone walls turn my blood a little cold.


"Österåker" leder vidare till mellanprat på inövad svenska ("Tack mina vänner. Jag hoppas att ni tycker om vår musik. Jag hoppas att ni tycker om mig.") som leder vidare till "Me and Bobby McGee".

June är inte med på konserten. Därmed spelas inte örhängen som exempelvis "Jackson" eller "Foggy Mountain Top". Däremot medverkar Sun-kollegan Carl Perkins och spelar två av sina låtar, båda skorelaterade. "Blue Suede Shoes" verkar få igång de laglösa på Österåker.

Inga kommentarer: