måndag 16 mars 2009

HT09

Från och med idag kan man anmäla sig till HT09. För min del blir det min sista termin som student. Jag utesluter dock inte möjligheten att komma tillbaka och doktorera, vilket förstås beror till stor del på hur väl jag skriver min masteruppsats. Min plan är att ansluta mig till något av institutionens forskningsprojekt, om det går. Jag tycker om att sätta in mig i något som är väldigt konkret, det är allmänbildande och det känns också som att det stämmer väl in på hur professionell forskning brukar ta form (exempelvis genom statliga forskningsbidrag).

Mitt upplägg blir i vilket fall som följer:


Socialt arbete: Examensarbete. 30 hp

Psykologi: Socialpsykologi. 30 hp

Kandidatuppsats: Arbetsrätt. 15 hp


Sammanlagt 75 högskolepoäng. Det blir nog stressigt, men om jag gör kandidatuppsaten under sommaren så blir det som att läsa dubbelt, med undantaget att schemaläggningen blir lättare eftersom uppsatsarbeten inte brukar kräva föreläsningar och liknande. Min rädsla är dock att jag inte får något normalt jobb eller ens timvikariat, för då måste jag bära tidningar igen. Tidningsbärande på natten och uppsatsskrivande på dagen låter inte väldigt stimulerande.

Jag ser fram emot att läsa socialpsykologi. Jag läser gärna mer "mjuk" vetenskap, särskilt efter ett seminarium jag hade förra veckan på masterprogrammet. Seminariet gick ut på att diskutera för- och nackdelar med olika metoder i kommunala och statliga utvärderingsprojekt. Det låter väldigt ointressant, men det var det enskilt roligaste och mest inspirerande jag haft i skolan på hela terminen.



Efter detta väntar arbetslöshet.

Inga kommentarer: