fredag 14 november 2008

dr holmes

Har börjat kolla på House nu (tack Orpon!). Att kolla på en välskriven tv-serie på vardagskvällarna tillsammans med körsbärsninjan är bland det bästa som finns och House motsvarade mina förväntningar väl (särskilt från Hugh Lauries sida). Är just nu inne på de Bryan Singer-regisserade avsnitten i första säsongen.

Under tittandets gång blev jag uppmärksam på en del uppenbara likheter mellan House och Sherlock Holmes och de blev bara tydligare ju mer jag tänkte på det. House är inte bara lik Sherlock Holmes - han är Sherlock Holmes. Om än i en modern sjukhusmiljö (dramaturgiskt sett har serien också en del likheter med C.S.I.). Jag sammanförde en mental lista på gemensamma drag mellan de två karaktärerna tidigare idag, men misstänkte att det redan skulle finnas en heltäckande sammanställning på nätet. Och det gör det. Mina personliga favoritkopplingar är de mellan Dr Watson och Dr Wilson. Houses hemadress är också en fin touch. Frågan är om inte serien gör den kommande Downey Jr.-filmen lite överflödig. Det återstår att se.

1 kommentar:

Balloonfighter sa...

Jag har faktiskt också tänkt på likheterna men bara väldigt ytligt eftersom jag helt enkelt aldrig läst eller ens egentligen sett något om Sherlock Holmes. Fin länk där.

Bra att skivorna funkar, de slutade fungera för Ella någon gång under tredje säsongen så att ni är lite beredda på det.