torsdag 19 november 2009

bra prosa del 2

Carmen steg ner från sin bil. Hon såg ut som Bette Davis. Peter tog emot henne. Han såg ut som Clark Gable fast blond.

"Ni ser bekant ut", sa han. "Jag har kanske kysst er i mina drömmar."

"Här, där och överallt", jublade Carmen. "Ta mig till Broadway, din dåre."

"Broadway ligger långt bort", inflikade Peter bryskt, näsvist och snabbt.

De gick på stadens gator. Neonljusen lös som eldflugor i natten. En full man kräkte upp den medicin som egentligen skulle rädda hans liv. Carmen och Peter stannade förundrade inför livets storhet och ambivalens när de såg en av stadens mest berömda byggnader.

"Gud är god", sade Carmen. "Fast jag är här och jobbar i show business så vet jag att han ser mig och dig utan att döma oss. Förutom när... Förutom när..."

"Det är över nu, Carmen.", svarade Peter faderligt. "Det är över nu."

1 kommentar:

Meme sa...

Aw!! Den efterlängtade. Tvåan hade mycket mer svärta än ettan. En mörk uppföljare.