onsdag 25 november 2009

polski




Vårt vandrarhem. Tryck på domofonen!





Påle i Polen.





Den polska färgskalan. Det mesta gick i sjok om beige, brunt och grått. Den polska husmanskosten ej undantagen. Apropå husmanskost så åt vi piroger varje dag och prövade sammanlagt åtta olika fyllningar.





Jag hade hoppats på att Chopin skulle vägleda oss. Vi kom dock inte in i Chopin-muséet, den höll på att renoveras eller något. Några byggarbetare slängde ut oss. Vi lyckades inte heller hitta Chopins monument eller köpa någon merchandise. Chopin var antagligen folkskygg.





INDEKS.





Den här fick mig att tänka på Orpon.





Warszawa sett från Kulturpalatsets trettionde våning. Avgaser, dimma och solnedgång.





Hålig byggnad i finanskvarteren.





Kebab- och Jack Vegas-kuberna fanns utspridda lite varstans. Ofta var de helt ensamma, som små öar, men här är de uppradade i ett stråk. Polacker verkar spela Jack Vegas vid vilken given tid på dagen som helst.





Min Trovärdiga Kampanj.





Fåglar utanför palatset i Lazienki-parken.





1944 gjorde Polen uppror mot Hitler med resultatet att så gott som hela Warszawa ödelades. Gamla stan har dock byggts upp i efterhand utifrån gamla planer, fotografier och målningar. Hade jag inte vetat på förhand att byggnaderna var högst femtio år gamla hade jag aldrig kunnat ana något.





Solnedgång på väg hem.

3 kommentarer:

Balloonfighter sa...

Fint! Hur kändes det att vistas i det gråbeiga?

BÖG HUMOR var fascinerande.

Meme sa...

Awesome dokumentation! Istället för Mallorca: ångest.

Men vad roade ni er med på kvällarna? (jag ska i och för sig fråga dig det i soffan om två minuter, men nu, såhär i efterhand, vet du att det var planerat)

Balloonfighter sa...

Mitt band ska heta Krokodyl Crew.