tisdag 12 maj 2009

pedofagi

Idag började jag skriva en poplåt skriven ur ett barns perspektiv. Låten heter "Pedofagi" och är ett vädjande från barnet om att inte bli uppätet. Under låtens gång befrias barnet från detta öde och uppnår kristlig salighet:

vers 1

Snälla, ät inte upp mig

Jag är bara ett barn


vers 2

Lyckans tid är kommen idag

Jag slipper bli mat



Låten kan anta många metaforiska skepnader. För min del ligger den tematiskt mest nära gudsfruktan, i dess mest bokstavliga form.

4 kommentarer:

Meme sa...

Haha, det är ett väldigt brådmoget barn som skriver "Lyckans tid är kommen idag" (eller ett barn från en annan era) men jag köper det lätt.

Balloonfighter sa...

Spela in!

marängteorin sa...

Dvärg: Brådmogenheten i den meningen är en stilistisk symbol för barnets nyvunna andlighet.

Meme sa...

Min spontana läsning handlar nog annars om barnets traumatiska upptäckt av naturens förgängliga ämnesomsättning - att äta eller bli äten. Inte ens elefanterna i bilderböckerna kommer undan.