tisdag 17 februari 2009

uppsatsdator

Jag har precis vunnit en Internet-auktion på en bärbar dator - en Dell Latitude som gick på omkring 950 kronor. Jag har inte fått uppgifter om frakt ännu men sammantaget blir det väl på strax över tusen kronor.


Det finns flera poänger med datorn, av varierande vikt:

1. För att skriva uppsatser på. Under det kommande året ska jag skriva en B-uppsats, en kandidatuppsats och en masteruppsats. Eventuellt skriver jag också en magisteruppsats nästa vår, om jag orkar göra det vid sidan av jobb. Om inte annat ska körsbärsninjan skriva en masteruppsats då. Totalt sett alltså minst 3-5 uppsatser, med extrauppgifter vid sidan om.

2. För att använda som akademisk accessoar. Jag är här inspirerad av två företeelser. Dels den arketypiska, moderna bilden av en student som surfar på kaféer och dricker stora koppar kaffe, men också av DIY-estetiken i garagepunkband och hos Ed i Cowboy Bebop, som har en bärbar, hemmabyggd dator som det står TOMATO på. Kombinationen av de två blir en billig men funktionell studentdator som jag kan göra så snygg eller ful som jag känner för.

3. För att ligga i sängen och titta på Arrested Development. Man kan också titta på Arrested Development på tåget.

1 kommentar:

Balloonfighter sa...

Den bör fungera utmärkt som reserv-TV också.