söndag 26 oktober 2008

watchmen

Har precis läst klart Watchmen i sin helhet. Som seriebok betraktat är Watchmen genial på flera sätt. De psykologiska profilerna, den övergripande handlingen, relationen mellan text och bild. Många av premisserna är rätt så "fantastiska", men författarskapet är också anpassat därefter. Det märks definitivt att det ligger väldigt mycket tanke och arbete bakom Watchmen som produkt. Jag skulle vilja göra en genresvepande sammmanfattning, men jag nöjer mig med att säga att Watchmen är väldigt bra och väldigt välgjord. Moore har ställt upp höga litterära ambitioner, men han lyckas också nå upp till dem och särskilt slutet är minnesvärt och förtjänar att upplevas utan tidigare förförståelse.

Jag upptäckte under läsningen att jag skummade ett par kapitel när jag var liten. Tobias, en av mina barndomsvänner, läste titlar som Watchmen (då i lösnummersformat), Sandman och Preacher och försökte introducera dem för mig. Böckerna gick över mitt huvud då och jag tror egentligen att de gjorde det för Tobias också. Men det var väl fint att han tyckte om dem. Så här femton år senare är det nog hög tid att jag ger dem en ärlig chans när jag ändå är i farten med att läsa 80-talsserier.

I vilket fall som helst.

Nästa år kommer filmatiseringen av Watchmen. Det finns ingen realistisk möjlighet för filmen att göra boken rättvisa, men de verkar åtminstone göra ett ärligt försök, även om jag inte håller med om alla produktions- och skådespelarval. Jag måste erkänna att det gjorde lite ont i mig när jag såg att Malin Åkerman har en bärande roll. Två frågor: Vad för hållhake hade hennes agent på producenterna? Och hur mycket av Watchmen kan hon kan förstöra på egen hand? Baserat på jag vad sett av hennes tidigare "verk" skulle min gissning vara: ganska mycket. Å andra sidan blir det intressant att se både Jeffrey Dean Morgan och Patrick Wilson och vad de kan åstadkomma. Jag hoppas att de är bra i sina respektive roller.

3 kommentarer:

anna cornelia sa...

Jag tror nog att kombinationen av fantastiska Jeffrey Dean Morgan och fantastiska Patrick Wilson överglänser allt äckel Malin har att komma med.

Meme sa...

Yeey! Glad att du gillade den! Det är fint hur den kan slå så hårt trots att många teman (t.ex. kalla kriget-bakgrunden) inte är lika aktuella längre. Jag har funderat på att beställa Dark Knight-serierna ett par gånger, kanske händer någon dag. Ta även en titt på League of Extraordinary Gentlemen-böckerna av Moore om du inte redan gjort det. Väldigt underhållande.

Jeffrey Dean är müset, även om han inte lär vara med så mycket av förklarliga anledningar... Jag är annars lite mer tveksam till om Snyder kan göra något som inte bara är snyggt och stilistiskt på ett lite ytligt sätt.

marängteorin sa...

Jag är egentligen väldigt intresserad av LOEG, men jag känner att jag borde läsa igenom de viktigaste böckerna av både Verne och Wells innan. Jag föreställer mig att serien bara blir ännu bättre ju mer förförståelse man har av karaktärerna. Annars är den väl som en boknörds vilda fantasi, vilket låter underbart. Jag läste att del två utspelar i Världarnas krig, så redan där blev jag väl övertygad.

Jag tror inte att filmen kommer att bli ytlig. Boken tillåter sig inte riktigt att bli ytligt tolkad, sålänge som man håller sig trogen källmaterialet (vilket förstås är en fråga som inte enbart avgörs av Snyder). Men det finns definitivt en risk för att den blir överproducerad. Jag läste ett inlägg som poängterade att Watchmen är unik i det att alla rutor genomgående är stillbilder, som fruset i tiden. Det finns inga rörelsestreck eller vågor eller något sånt. Redan där krockar det med Snyders perversa förkärlek till slow motion-effekter.