onsdag 1 oktober 2008

primärobjektiv eller zoom-objektiv


Att välja mellan primärobjektiv eller zoom-objektiv är lite av ett ställningstagande. De medför olika stilar och förhållningssätt. Den mest uppenbara skillnaden är att primärobjektiv är knutna till en brännvidd, ungefär som engångskameror. Zoom-objektiv, å andra sidan, kan zooma in och ut. Primärobjektiv är på många sätt en del av den gamla skolan, de var standard innan zoom-objektiven började utvecklas och bli populära. Henri Cartier-Bresson, exempelvis, använde nästan uteslutande 50mm-primärobjektiv (på analoga systemkameror motsvarar 50mm ungefär vad det mänskliga ögat ser, det är fotografins mest klassiska brännvidd).

Bortsett från den uppenbara praktiska skillnaden så har de två objektivtyperna lite olika karaktär, som kan sammanfattas ungefär som följer:


Primärobjektiv

* I regel väldigt skarpa. De allra skarpaste objektiven är primärobjektiv (men det är också väldigt bundet till prisklass och individuella objektiv - väldigt fina zoom-objektiv kan ha genomgående primärobjektivsskärpa).

* Är ofta väldigt ljuskänsliga. Det innebär dels att det är tacksamt att bilder när det mörkt och dels att man kan bilder med mycket kreativ oskärpa (bokeh).


Zoom-objektiv

* Betydligt mer praktiska.

* Beroende på hur bra och flexibelt objektivet är blir man mycket mindre beroende av att komplettera det med andra objektiv.

* Ofta fysiskt större. De bättre objektiven är ofta rent av skrymmande.


När jag lade min beställning i förrgår så beställde jag två stycken primärobjektiv, eftersom jag kände att det tilltalade mitt sätt att ta bilder på (ett objektiv för att bilder inomhus och ett till för att ta bilder utomhus eller på konserter).

Den förvirring som jag känner just nu består mest av att jag funderar på om jag egentligen är en primärperson eller en zoom-person. Jag tog stans utifrån att några av mina Internet-favoriter är primärpersoner. Samtidigt vore det fint med ett enda objektiv som tog hand om allt. Jag får se när objektiven kommer hur rätt det känns.

Inga kommentarer: