tisdag 7 oktober 2008

hej tull och moms

Idag pratade jag med DHL. De kan leverera mitt paket personligen på fredag (så lämpligt!) mot att jag kan betala tull och moms påomkring 950 kronor.

Hm. 950 kronor. Det är inte utan att det känns.

Min felkalkylering så här långt ligger alltså på ungefär två tusen kronor. Totalsumman är fortfarande tusen kronor lägre än vad det hade kostat på den svenska marknaden, men jag måste erkänna att inte ens jag kan känna att det priset är motiverat längre.

Men att känna ånger vore väldigt dumt. I vilket fall som helst är jag fortfarande varm i hjärtat av tanken på att ta fina bilder på: körsbärsninjan, röda höstlöv, hästenshästen, rykande kaffekoppar på kaféer och Taikonaut Agnes i soluppgång. Med mera. Jag vill inte att den glädjen ska förtas på grund av en sån här sak.


Nu har jag i vilket fall fått tillfredställa den kostsamma men romantiska sidan av mig, samma del av mig som köpte ett elpiano för två-tre år sen. Det är en sida av mig som framkallar ekonomisk ångest men också väldigt fina minnen. Nu lämnar jag över till den rationella sidan. Kanske blir det en ny dator under 2009.

2 kommentarer:

Meme sa...

Det är fint och bra att du bejakar din fotografiska nördighet och passion. Det är den som håller allra längst, när alla pengar satts i omlopp för länge sen. Om ett par år minns du inte ens vad kameran kostade!

Med nuvarande kamera och kommande objektiv, blir det bilder som lämpar sig för inramning? Tycker det vore fint med tavelform på några av de finaste.

marängteorin sa...

Alla bilder jag har tagit med kameran lämpar sig för inramning, så länge man använder sig av originalfilerna och inte de som jag förminskat för Internet.

Jag har velat rama in väldigt länge faktiskt. Jag menar, det är ingen jättestor vits med att bilderna bara blir liggandes på datorn. Men dessa, exempelvis, hade varit fina i utskrift:



http://flickr.com/photos/aerophysics/2871358544/in/set-72157603779096605/


http://flickr.com/photos/aerophysics/2212163801/in/set-72157603779096605/


http://flickr.com/photos/aerophysics/2523339971/in/set-72157603779096605/