lördag 27 september 2008

yrkesroll

Kända socionomer: Susanna Alakoski, Signhild Arnegård-Hansen, Maj Fant, Lars Leijonborg, Gudrun Schyman, Anna Sjödin.

Jag noterar att ingen av dem egentligen förknippas med sin utbildning (utan snarare som författare, chipsmagnater och politiker). Samtidigt är helt enkelt vissa typer av yrken mer tillgängliga och relevanta för offentlig exponering än vad andra är. Det är lättare för vem som helst att ha en åsikt om en författare än om en länsöverdirektör eller biståndsbedömare eller socialsekreterare.

---

Något jag insett nyligen är att jag, trots att jag antagligen ger ifrån mig fantastiskt schizofrena intryck angående mina förhoppningar och tankar inför framtiden och sånt (jag förstår om körsbärsninjan, och alla andra med för den delen, är mer än trött på det), verkligen uppskattar de beteendevetenskapliga delarna jag har fått från min socionomutbildning. Det här kommer att låta töntigt, men jag tror att jag har lärt mig att bearbeta mig själv på ett sätt som är väldigt positivt. Jag läser också av andra människor på ett helt annat sätt än jag gjort på de flesta andra utbildningar.

Oavsett var jag hamnar så kommer jag att vara glad över att jag börjat träna upp de färdigheterna. Det är också något som alltid kommer att föra mig tillbaka till min yrkeskår. När man arbetar hela dagarna med människor som är extremt inkännande och som bara arbetar med mänskliga relationer blir det ibland märkligt att närma sig yrkesgrupper där såna kvalitéer har mindre stor betydelse. Det är väl detta som är ens yrkesroll. Och man kommer aldrig undan den helt och hållet.

Så åtminstone för den delens skull är jag stolt. För andra delar också, så klart -- körsbärsninjan påpekar att jag nedvärderar mig för mycket och att jag måste lära mig att ta cred. Så det är det jag försöker göra nu -- ta cred. Det är också en av anledningarna till att jag lägger ner planerna på en dubbelexamen, för det spär bara på min schizofrena sida och har i vilket fall som helst ingen väldigt stor betydelse i det långa loppet. Jag kommer bara att läsa kurser för min kompetens och för min utveckling tills jag börjar arbeta. Precis som det är menat.

Inga kommentarer: