torsdag 25 september 2008

dubbelt så mycket blaha är fortfarande inte mer än blaha

Dubbelt så mycket blaha är fortfarande inte mer än blaha.

Pågående delkurser har dränerat mig på energi och glädje. Jag har känt påtagliga stressymptom, såväl somatiska (muskelspänningar, tyngre andning, huvudvärk) som psykiska (oro, rastlöshet, koncentrationssvårigheter). Till och från är skolan rolig och inspirerande och motiverande, men jag tror att jag har nått insikten om att det här inte är riktigt hållbart. En tabell:


100% studier:

+ Garanterat fritt från schemakrockar och kompromisser.
+ Kursen läses precis som den ska.

- Beroende på kursens upplägg kan tempot vara så slappt att man inte motiveras till att prestera.


200% studier:

+ Dubbelt så många poäng.
+ Man tränar kompromissförmåga samt arbetskapacitet.

- Stressande.
- Risken finns att man tar udden av två kurser samtidigt på grund av allt flexande.
- Framgång är totalt bundet till schemaläggning.


Det bör noteras att jag under den här perioden av terminen har haft två kurser som har överlappat varandra rätt väl och där den ena kursen är relativt enkel att examinera. Att läsa två heltidskurser som båda är bundna till campus innebär kompromisser av utbildningskvalitén, punkt slut. Däremot kan det finnas andra former av dubbelläsande som fungerar bättre, till exempel att läsa ena kursen på distans eller på halvfart.

Jag ska få svar idag för hur nästa delkurs ser ut, men jag ska nog läsa 100% då. Det är dags att trappa ner.

1 kommentar:

Meme sa...

100% BASSE, 0% SPILL

Jag tycker det låter vettigt.