torsdag 19 juni 2008

psykisk och somatisk hälsouppskattning genom numeriska skalor

Kemisk biologi är ett avancerat ämne som ligger bortom min kunskapsnivå. Därför brukar jag inte göra anspråk på att förstå hur min kropp fungerar, men jag har ändå inspirerats av vetenskapens användande av numeriska tabeller (exempelvis optikerns synskala eller det lösningsfokuserade självmätningsverktyget). Numeriska skalor förenklar världen och gör den förståelig:

1. Jag lyssnar på volym 11-14 på min mp3-spelare. Det innebär att mina öronkanaler är rena. Annars lyssnar jag på 14 och uppåt.

2. Illamående och yrsel uppstår efter en och en halv stor kopp kaffe istället för motsvarande två. Det innebär att min allmänna vakenhet har blivit effektiviserad - jag behöver mindre sömn per dygn.

3. Jag nöjer mig med ett maximum av tre deciliter torkad pasta, vilket tyder på att min magsäck inte är uttänjd efter middagar som överskriver det rekommenderade dagsintaget.

1 kommentar:

Hästenshästen sa...

Det är gnäggans bra att du blivit så effektiv! Det är något jag ofta också praktiserar i mina dagliga försök att utvinna all min talang som jag har. Effektivitet är för vuxendomen vad lek i hagen var för den man var när man var ett litet föl.