måndag 26 januari 2009

jobbsök

Sebastian söker sommarjobb - 2009 edition!

Jag söker jobb igen. Jag hoppade av en av kurserna jag läser (en menlös distanskurs som bara gav mig huvudvärk), vilket borde ge mig mer potentiell jobbsökartid. Nytt för i år är att jag också söker intressenter till ex-jobb.

Jag har noterat att det finns två kategorier av jobb på arbetsmarknaden. De är som följer:


Okvalificerade och underkvalificerade jobb

Jobb man aspirerar till i brist på annat. Blir upptagna på grund av alla andra som är lika desperata som en själv.
  • Fördelar: Danar karaktär. Bringar inkomst.
  • Nackdelar: Oinspirerande.

Kvalificerade jobb

Jobb som passar ens högskoleutbildning, personlighet och övriga meriter. Blir upptagna på grund av alla andra som också är kvalificerade.
  • Fördelar: Inspirerande. Bidrar till karriärsutveckling.
  • Nackdelar: Svåruppnåeliga. Genererar existentiella spörsmål.


Ibland känner jag bara att jag vill lägga ner all falskhet (personliga brev specialanpassade till just den tjänst jag söker) och istället bli författare på heltid. Faber est suae quisque fortunae.

1 kommentar:

Meme sa...

True dat! I min nuvarande linje finns det i princip ingenting ur grupp två, vare sig under de närmaste åren eller efter examina. Får lita till latinet och kulturella headhunters.

Duktig som satt igång! Uppdatera mer framöver! Jag är lite tveksam om jag ska söka något. Har inte tid att göra det förrän det är för sent egentligen. Skulle kännas som en merit att hitta något bättre än tidningsbärarna dock.