tisdag 29 mars 2011

franska



Jag försöker lära mig franska. Det är det tredje språk jag behärskar mest och som jag skulle kunna lära mig någorlunda på lång sikt. Mitt undervisningsmaterial består idag av följande:

1. Franska filmer med fransk text. Fungerar utmärkt. Det är dock svårt att få tag på, då svenska DVD-utsläpp av franska filmer ofta bara har textning på skandinaviska språk. Eventuellt stundar en beställning från amazon.fr.

2. Franska serier och böcker. Serier (Asterix, Tintin) är lagom för min kompetensnivå. Böcker är potentiellt mycker mer givande, men det tar oerhört lång tid att läsa samtidigt som man slår upp ord i ordlistor. Arbetar just nu på "L'Étranger" och har klarat av kapitel ett.

3. Franska konversationer. Detta har jag fortfarande inte provat i tillräckligt stor utsträckning. Det verkar dock finnas ett mångspråkigt café i Lund för språkstuderande, kan vara värt att titta närmare på.

Inga kommentarer: