fredag 3 december 2010

dummy-variabler

Jag sitter för närvarande och matar in svar från svarsenkäter. Frågorna i enkäten har besvarats genom att deltagaren har markerat ett av två svarsalternativ, A eller B, per fråga. För att föra in datan på ett sätt som tillåter komparationer används så kallade "dummy-variabler", ett binärt system där varje fråga ges en etta för ikryssad bokstav och en nolla för icke ikryssad bokstav. En fråga skulle exempelvis kunna lyda såhär:

1. Tycker du om glass?

A. Ja
B. Nej

Om personen svarar "A. Ja", förs datan in som 1:1,0. Följden blir en lång sträng av ettor och nollor, vilket kan bli tröttande för ögonen. För att undvika sifferblindhet gör jag därför om ettorna och nollorna till ord. Ettorna omvandlas till T:n och nollorna till O:n. De här är är de vanligaste kombinationerna:

TOTO (AA)
OTOT (BB)
OTTO (BA)
TOOT (AB)
TOTOTO (AAA)
OTOTOT (BBB)

Dessa ord sitter jag och muttrar för mig själv. AAA utläsas "Totoro", så jag hinner åtminstone baka in populärkulturella referenser under arbetets gång.

2 kommentarer:

Balloonfighter sa...

Är inte Toto i sig en tillräcklig referens?

marängteorin sa...

Jo, klart. Både supergruppen och hunden i Trollkarlen från Oz.